Aktualności i opinie

Wyszukiwarka








..:: Analiza jakościowa opinii pacjentów o pobycie w szpitalu psychiatrycznym 427-434 ::..
Analiza jakościowa opinii pacjentów o pobycie w szpitalu psychiatrycznym 427-434
 

Marta Anczewska, Anna Indulska, Joanna Raduj, Maciej Pałyska, Katarzyna Prot
Analiza jakościowa opinii pacjentów o pobycie w szpitalu psychiatrycznym  427-434
The patients' view on psychiatric hospitalization - a qualitative evaluation  427-434
Streszczenie
Cel: Opinie pacjentów na temat sprawowanej opieki stanowią cenny materiał służący podnoszeniu jej

jakości. Przedmiotem prezentowanej pracy jest analiza jakościowa opinii pncjentów na temat usług świadczonych w szpitalu psychiatrycznym. Metoda: Pacjentom oddziałów stacjonarnych - przy wypisie proponowano wypełnienie ankiety, która zawiera 51 pytań, w tym 2 pytania otwarte. Wszystkie dotyczą oceny różnych wymiarów pobytu w placówce - od momentu przyjęcia do wypisu. W ciągu roku ankietę wypełniło, w warunkach pełnej anonimowości, 1190 pacjentów. Wyniki: W pytaniach otwartych uzyskano 748 pozytywnych i 370 negatywnych opinii. Pozytywne oceny dotyczyły głównie personelu - jego postaw wobec pacjentów i kompetencji zawodowych. Negatywne związane były z ograniczeniem praw wynikającym z pobytu w oddziale, dotyczyły warunków hospitalizacji oraz niewłaściwego zachowania lub braku troski ze strony personelu. Wnioski: Analiza opinii wykazała, że dalsza poprawa jakości świadczonych usług wymaga zmian strukturalnych w całym systemie opieki psychiatrycznej oraz odpowiedniego dofinansowaniem. Przeniesienie ciężaru opieki ze szpitala do środowiska pacjenta może pośrednio przyczynić się do poprawy warunków hospitalizacji.
Summary
Aim. The patients' views on the services provided play an important role in improving the quality of

care. The clients' view on services provided in psychiatric hospital - a qualitative evaluation is the aim of the presented study. Method. During the year, 1190 responders - before their discharge from the hospital - answered the questionnaire entirely anonymously - 51questionnes (2 open), aimed to monitor the quality of the services provided from admission to discharge. Results. In open questions 748 positive and 370 negative comments were received. The positive comments described mainly the staff attitude and professional competences. The negative ones concerned mainly the discomfort and inconvenience due to the restrictions related to the psychiatric specificity, accommodation conditions and staff misbehaviour and lack of concern. Conclusions. In order to improve the quality of the services provided, the structural changes in mental health care are necessary as well as additional funding. Reorganisation in mental health care - the services provided in the community settings may indirectly improve the hospitalisation conditions.

 

Lista artykułów w numerze :
Numer: 3
Tytuł: PSYCHIATRIA POLSKA 3/2007
Wydany: 2007-07-01
Lista wszystkich numerów: zobacz »